Digital nomad i Warszawa eller Riga?

14/11/2019

Jag funderar på att åka till en storstad och jobba därifrån. Jag tänker mig att vara borta 1-2 månader. Det finns ju de som gör det här på heltid och kallar sig digitala nomader. Det vill säga, de har ingen fast punkt utan reser runt i världen och jobbar där de för stunden befinner sig.

Allt man behöver är ju en laptop och en bra internetuppkoppling. Åtminstone om man har den typen av jobb där man kan sköta allt på distans.

Nu skulle inte jag kunna tänka mig att vara digital nomad på heltid, jag vill ha en fast punkt där jag har mina vänner och min familj. Men jag vill ändå gärna prova på.

Så för att bo och jobba någon annanstans än hemma så måste det vara hyfsat billiga städer att leva i. De får inte heller ligga för långt bort så att jag måste betala dyrt för resan.

Just nu funderar jag på antingen Warszawa i Polen eller Riga i Lettland. Båda dessa städer har sådant som jag gillar, arkitektur, historia, museer, stort utbud av restauranger och ett bra kulturutbud. Både Riga och Lettland är dessutom rätt billiga att bo och leva i. Eftersom jag vill undvika att flyga (klimatångest ni vet) så funderar jag på att åka tåg till Warszawa. Till Riga är det ju färja från Stockholm som gäller, men till Stockholm kan man ju ta tåget.

Ju mer jag tänker på det, desto mer sugen blir jag på att testa på det här. Frågan är bara hur man väljer vilken stad man ska satsa på. Det finns ju en risk att det bara blir ett sådant här äventyr. Och då vill man ju välja rätt...

Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started