Mottagarorienterade modeller

26/08/2019

En viktig kunskap om hur människor fungerar gentemot medier kan hämtas ur Uses and Gratifications modellen. Teorin menar att publiken är aktiv i sitt val av information och kanaler för att tillgodo se sitt informationsbehov. Teorin grundar sig på undersökningar om varför människan tar del av mediautbudet och vilka behov hos människan som uppfylls med hjälp av det. (DeFleuer, Ball-Rokeach 1988) Teorin har dock kritiserats för att vara allt för inriktad på individen och för att den inte tar hänsyn till sociala aspekter som individens social omgivning och de normer och värderingar som influerars av omgivningen (Larsson 1997). Om jag till exempel anser att en nyhetsutsändning uppfyller mitt behov av information, är det inte säkert att jag tittar på nyheterna, eftersom jag kanske är sysselsatt med andra aktiviteter då det sänds. Eller så kanske jag tittar på program som inte fyller något speciellt behov hos mig annat än som tidsfördriv eller liknade.

Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started